انواع فرمت های ذخیره عکس در فتوشاپ

 

در این مقاله تلاش داریم تا انواع فایل های خروجی فتوشاپ و کاربرد های آنها را بیان کنیم. فرمت های مختلف خروجی به این دلیل وجود دارند که کاربر بتواند فایل های ادیت شده در فتوشاپ را در سایر نرم افزارهای دیگر استفاده کند. این قابلیت در فتوشاپ آنرا به یکی از محبوبترین نرم افزارهای دنیا تبدیل کرده است.

  • فرمت PSD

پسوند psd فرمت اختصاصی فتوشاپ و مخفف Photoshop Document می باشد. این فرمت پیش فرض خود فتوشاپ است. زمانی که فایل خود را با فرمت PSD  ذخیره می کنید تمام لایه ها و بخش های ادیت شما بصورت لایه باز ذخیره می شود و امکان تغییر و ادیت عکس و لایه های آن وجود خواهد داشت.

این فرمت عکس ها را با کیفیت بالا و رزولوشن 30000*30000 پیکسل ذخیره می کند. فرمت PSD از لایه ها، کانال ها و هر یک از حالتهای رنگ RGB، CMYK، lab color، multichannel، grayscale پشتیبانی می کند.

psd-compressed
  • فرمت PSB

فرمت PSB یکی دیگر از فرمت های پیش فرض فتوشاپ می باشد که کاملا شبیه به فرمت PSD می باشد با این تفاوت که در این فرمت فایل هایی که حجم آنها بزرگتر از 2 گیگا بایت است قابل ذخیره سازیست. و در این فرمت کاربران می توانند طرح هایی با  ابعاد 300000*300000 پیکسل و حجم بالاتر از 2 گیگ بایت را طراحی و ذخیره کنند.

این فرمت زمانی هنگام خروجی گرفتن به کاربر نمایش داده می شود که اندازه طرح در فتوشاپ بالاتر از 30000*30000 باشد و یا حجم آن  بالاتر از 2 گیگابایت داشته باشد.

  • فرمت bmp) Bitmap)

فرمت bmp یکی از فرمت هایی است که کیفیت رنگ و تصویر در آن بالا بوده و دارای حجم زیادی نیز می باشد. این فرمت متعلق به شرکت مایکروسافت بوده و بیشتر در محیط ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد.

bmp
jpeg-compressed
  • فرمت jpeg

فرمت jpeg از حروف اول کلمات Joint photographic Experts Group تشکیل شده است. این فرمت یکی از محبوبترین و پرکاربردترین فرمت های ذخیره سازی عکس می باشد که سازگار با انتشار web می باشد و برای ارسال و استفاده در دنیای وب و فضای مجازی بسیار مناسب است.

فرمت jpeg در هنگام ذخیره سازی فایل حجم فایل را فشره کرده و حجم فایل ذخیره سازی کمتر می شود. به دلیل فشره سازی عکس ها لایه ها با هم ترکیب شده و برخی جزییات از جمله برخی رنگها در تصویر حذف می شود. به همن دلیل امکان ویرایش مجدد تصویر از طریق لایه ها امکان پذیر نخواهد بود.

نکته دیگر قابل توجه در مورد فایل های jpeg نا مناسب بودن این نوع فایل ها برای چاپ می باشد و در برخی بخش های عکس امکان مشخص شدن پیکسل ها در هنگام چاپ می باشد.

  • فرمت Gif

فرمت gif  مخفف حروف اول کلمه‌ های Graphics Interchange Format  است. این فرمت مناسب مانیتورینگ و صفحات وب می باشد.

این تصاویر قابلیت متحرک سازی دارند و مانند فرمت png می توان بکگراند تصویر را حذف و یا تغییر داد. این فرمت به دلیل اینکه در صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد دارای حجم کمی است و از این رو بر روی تصاویر فشرده سازی انجام می شود به همین دلیل کیفیت تصویر نیز کاهش می یابد چون طیف کمی از رنگ ها که – حدود 256 رنگ – را پشتیبانی می کند.

  • فرمت   TIFF

فرمتTIFF  مخفف عبارت tagged-image file format می باشد. این فرمت تصویر را با کیفیت رنگی بالا و بصورت لایه باز ذخیره می کند و امکان ادیت و ویرایش تصاویر و فایل ها با این فرمت را فراهم می سازد. این فرمت مناسب برای پروژه های چاپی و تبلیغاتی است.

فرمت Tiff مانند PSD از حالتهای رنگی  CMYK، RGB، grayscale  همراه با کانل های alpha پشتیبانی می کند. این فرمت توسط ویندوز و مک نیز پشتیبانی می شود و قابل نمایش است.

  • فرمت PNG

فرمت PNG مخفف عبارت portable network graphic است. این فرمت مانند فرمت gif قابلیت تغییر و حذف بکگراند را دارد و برای جایگزین شدن با فرمت  gif ساخته شد اما به مرور PNG توانست نسبت به gif  پیشرفت بیشتری داشته باشد و برای استفاده در صفحات وب، لوگوها و استیکرهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت و برتری png نسبت به  فرمت jpeg این است که با وجود عملیات فشرده سازی بر روی عکس ها و کاهش حجم فایل اما کیفیت تصاویر را پایین نمی آورد.

pdf
  • فرمت PDF

فرمت PDF مخفف Page Description Format بوده که از محصولات شرکت Adobe می باشد  و توسط نرم افزار Acrobat Reader اجرا می شود. و فرمت مناسبی جهت چاپ می باشدو امکان چاپ با کیفیت بالا را فراهم می آورد.

این فرمت از تصاویر با حالت های رنگی lab color، CMYK، grayscale  و bitmap پشتیبانی می کند ولی از کانال های alpha  پشتیبانی نمی کند. علارغم کم بودن حجم فایل دراین فرمت اما کیفیت رنگی تصاویر کاهش نمی یابد. و به دلیل لایه باز بودن فایل ها امکان ادیت بر روی تصویر وجود دارد.

photoshopآموزشآموزش رایگانآموزش رایگان فتوشاپآموزش فتوشاپانواع فرمت در فتوشاپفرمت ذخیره سازیمقالات آموزشی فتوشاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *